Filosofie
What's behind the bottle?
Meer dan 27 jaar geleden, hadden twee vrienden een visie: een onderneming starten door kappers, voor kappers. Geen klassieke droom, maar een onderneming die de juiste ‘tools’ voorziet die bijdragen tot het succes van kappers, hun salon en de hele schoonheidssector.
Het verhaal
Paul Mitchell, een Schotse kapper, was gebeten door zijn werk.
Met veel passie hield hij ervan om op een podium te staan. Zijn
creatieve flair inspireerde vele mensen rondom hem. Ondanks dit,
was Paul niet gelukkig met hetgeen in de kapperswereld gebeurde.
Kappers kregen niet alleen een vrij laag loon, het beroep werd niet
naar behoren gerespecteerd. Sinds de jaren 60 gingen vrouwen steeds
meer hun haar thuis verzorgen, waardoor kappers minder vaak hun
klanten zagen.
Paul ging op zoek naar aanpakken om de demotiverende trend te doorbreken. Na een vakantie op Hawaï begon hij zijn eigen formules te bepalen en nieuwe concepten uit te denken. Het idee was zeer eenvoudig: kappers helpen hun efficiëntie te verhogen door hen nieuwe ‘tools’ te geven om creatiever te zijn. Ook John Paul Dejoria, sinds jaren goed bevriend met Paul Mitchell, besloot een carrière-switch te maken. Na vele jaren in marketing en education was John Paul er ook van overtuigd dat er betere manieren bestonden om de kappersindustrie beter te ondersteunen.
Krachten bundelen
In 1980, beslisten Paul en John Paul om hun professionele haarverzorgingssysteem te lanceren. Nieuwe en revolutionaire technieken leidden tot een styling product: Hair Sculpting Lotion. In dat jaar werd meteen ook John Paul Mitchell Systems gestart. De twee partners ontwikkelden een marketingplan voor hun producten onder de naam Paul Mitchell, aangezien Paul kapper was en kappers dit zouden appreciëren.
Financiële middelen waren echter schaars. Met een startkapitaal
van amper 700 US Dollar begonnen ze vol goede moed met de uitbouw
van hun droom. De nu wereldwijd bekende ‘black & white’
verpakkingen waren het resultaat van besparingen op gekleurde inkt.
Jammer genoeg overleed Paul Mitchell aan kanker in 1989. Echter, zijn erfenis blijft bestaan, zijn zoon Angus Mitchell is nog steeds betrokken bij John Paul Mitchell Systems.
Making the World a better place
Het fortuin van John Paul Dejoria werd volgens Forbes hoger
geschat dan dat
van Donald Trump, maar volgens Dejoria is ‘succes unshared,
failure’.
John Paul Dejoria engageert zich om zijn steentje bij te dragen
voor een betere wereld. Hij verzekert dat de onderneming op een
milieuvriendelijke manier werkt. Enkele van zijn inspanningen:
- Geen enkel product is getest op dieren
- Voor elke fles ‘Tea Tree’ die geproduceerd wordt, wordt een boom geplant, in samenwerking met ‘Saving the American Rainforest’
- Gebruik van gigantische zonnepanelen om energie op te wekken op de Awapuhi boerderij aan de Noordkust van Hawaï
- Steun aan diverse organisaties: Pink Ribbon, Waterkeeper Alliance, Feed The Children (Africa), Mineseeker, Mirador Basin (Central America), Everyman (Institute of Cancer Research)
- Samen met Nelson Mandela is John Paul Dejoria actief als UN ambassadeur.
SUCCES UNSHARED IS FAILURE
GIVING BACK IS THE NEW BLACK
Vandaag
Vandaag is Paul Mitchell uitgegroeid tot een wereldwijd
bekend merk, dat uitsluitend verkocht wordt in een
professionele omgeving. Het uitgebreide gamma
producten, de vele opleidingen en de originele
marketingsupport dragen nog steeds bij tot het
succesverhaal. Paul Mitchell is de perfecte combinatie van
‘affordable luxury’.
Have Fun, Make Money, Be Number One.